GRONINGEN (ANP) - Leerlingen die tweetalig havo en vwo volgen, scoren op Engelse toetsen aanzienlijk hoger dan leerlingen in het reguliere onderwijs. Dit blijkt uit een vergelijking van gegevens van scholen voor tweetalig onderwijs (tto) met niet-tto-scholen, aldus onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen woensdag.
De onderzoekers hebben zich met name gericht op de resultaten op het vwo. Zij concluderen, onder andere op basis van de cijfers van het centraal schiftelijk eindexamen, dat tto-leerlingen significant betere scores halen voor Engels dan leerlingen die alleen in het Nederlands les krijgen. De resultaten voor de andere vakken wijken bovendien niet af van het landelijk gemiddelde.
„Er zijn geen negatieve effecten van tweetalig onderwijs gerapporteerd", aldus het Europees Platform dat de conclusies woensdag publiceerde.
In Nederland volgen bijna 25.000 scholieren een middelbare school waar vooral in het Engels (en op een school in het Duits) wordt onderwezen. Vorig jaar waren er ongeveer 150 tto-afdelingen, verdeeld over 121 scholen. Tot voor kort werd het tweetalig onderwijs alleen gegeven op havo- en vwo-niveau. Onlangs zijn ook de eerste tweetalige vmbo-afdelingen van start gegaan en zijn er meer in voorbereiding, aldus het Europees Platform.