Gaming verovert na de huiskamers nu ook de klaslokalen. Uit een onderzoek onder docenten blijkt dat 45 procent verwacht dat gaming binnen tien jaar een vast onderdeel is van het leertraject.
Het onderzoek is uitgevoerd door de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) die morgen begint van start gaat in de Jaarbeurs in Utrecht. De NOT vroeg 542 potentiële bezoekers, veelal leraren, naar hun mening over gaming in het onderwijs.
Tijdens de NOT besteden specialisten en exposanten veel aandacht aan dit gaming. Ineke Verheul, gameonderzoeker en eigenaar van Game on, geeft een lezing op de NOT over het gebruik van commerciële games in het onderwijs. “Dit soort games zijn relatief goedkoop, levensecht, interactief en hebben een ‘flow’.
Verheul: “Het gebruik van commerciële games leent zich goed voor een breed scala aan onderwijsdoeleinden, zoals samenwerken, argumenteren en burgerschap, maar ook voor vakken als natuurkunde, Engels en economie. Een belangrijke eigenschap van een commerciële game is de zogenaamde ‘flow’, de eigenschap van een game om verder te willen spelen. Tijdens de presentatie geef ik voorbeelden van hoe populaire games als ‘Bioshock’ of ‘The Sims’ te gebruiken zijn met een educatief doel. Bij de laatstgenoemde game, ‘The Sims’, kun je bijvoorbeeld een leerling vragen de gasrekening van het huis van het karakter te verlagen. Door een duidelijke opdracht, samen ervaren en samen bespreken kan een leraar het maximale uit de inzet van games halen.”