Op 17 maart wordt een groep van vijftig vwo-scholieren geconfronteerd met een ontzield lichaam op het terrein van de Universiteit Maastricht. Met behulp van een vermissingsdossier komen zij erachter dat het om een misdrijf gaat. Aan hen de taak om de fictieve moord op te lossen.
Op deze unieke manier maken leerlingen kennis met de beta-opleidingen van de Universiteit Maastricht in een tweedaags programma onder de titel ‘Dossier 043'.
Ongeveer vijftig deelnemers uit het hele land hebben zich aangemeld: allemaal 5 en 6 vwo-scholieren met interesse in een bètastudie en met profiel NG of NT. De leerlingen gaan in zes groepen twee dagen aan de slag om de moordzaak op te lossen. Zij zullen hiervoor clues verzamelen bij de verschillende bèta-opleidingen in Maastricht: Psychologie, Kennistechnologie, Econometrics and Operations Research en Biomedische wetenschappen.
Alles wordt levensecht in scène gezet: op de crime scene lopen echte forensisch experts rond. Zelfs de portier van een Maastrichts café die ze in het avondprogramma ontmoeten, zit in het complot.
De deelnemers bouwen gedurende de dagen een dossier op met de informatie die ze bij de opleidingen en op verschillende locaties in de stad verzamelen. Zo gaan ze naar de psychologie-faculteit voor een line up en een test met de geheugendetector. Bij de opleiding Biomedische Wetenschappen analyseren ze DNA en vingerafdrukken. Aan de hand van het prisoner's dilemma (econometrie) zien leerlingen hoe verdachten tegenover elkaar kunnen worden uitgespeeld. Tenslotte leren ze op basis van de Sherlock Holmes argumentatie (kennistechnologie).te beredeneren wie de moord heeft gepleegd.
Aan het einde van de tweede dag zullen alle groepjes een korte presentatie geven waarin zij de verdachte aanwijzen. Op basis van argumentatie en creativiteit zal één groepje als winnaar uit de bus komen. Uiteindelijk wordt de ware toedracht onthuld met een gefilmde reconstructie.
Naast kennismaking met de bèta-opleidingen, de academische sfeer en denkwijze, wil de Universiteit Maastricht de leerlingen met Dossier 043 ook voorbereiden op het leven als student. De leerling krijgt informatie over de opleiding maar kan ook vragen stellen over hoe het is om op kamers te wonen, welke studenten- en sportverenigingen er zijn etc.
Om het compleet te maken bevat het programma van Dossier 043 tevens een cabaretvoorstelling (van Op Sterk Water) die geheel is aangepast op het CSI thema, een kleine kroegentocht en een compleet verzorgde overnachting.
Dossier 043 is een nieuwe activiteit met een duidelijke link naar het project Bèta 1op1. Bèta 1op1 is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (5 en 6 vwo) die talent hebben en geïnteresseerd zijn in, of nog twijfelen over, bèta-, technische- en natuurwetenschappen.
VO leerlingen worden gekoppeld aan WO studenten die een bèta opleiding volgen. Bèta 1op1 wordt mogelijk gemaakt door stimuleringsbijdragen van het Platform Bèta Techniek dat als doel heeft bèta- en natuurtechnische wetenschappen beter te profileren.
Beste l.s, Waar, en bij wie moet ik zijn om een geheugendetectortest aan te vragen en uit te laten voeren. Ik ben in ernstig discredit gebracht door mijn ex, heb daar zware emotionele en psychische schade door opgelopen, en wil absoluut dat er gerechtigheid komt. Er zijn feiten die bewijsbaar zijn, maar ook feiten die zij door haar advocaat op papier heeft laten zetten die onwaar zijn, en zaken die tussen ons zijn gebeurt, en door haar anders zijn uitgelegd zijn geworden aan politie, vrienden bekenden en haar advocaat terwijl ik weerloos was, en niet de kans heb gehad om me te verweren.Ik heb niets te verliezen, en ben absoluut 100% overtuigt van mijn gelijk in deze. Vandaar dat ik een geheugendetetor test zeer wenselijk vind, om zo een rectificatie in deze mogelijk te kunnen maken. Wie kan mij hiermee helpen? Hoogachtend, Theo van Ool