De nieuwe campagne dient om bewustwording onder de Belgen te creëren, zodat zij Nederlandse scholen meenemen in hun keuze voor een middelbare school. Dit zegt John Hausmans, lid van de centrale directie van de stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs Weert (LVO) in een interview met de AOb. De Nederlandse scholen hebben voor de campagne een Belgisch communicatiebureau in de arm genomen.
Er waren al wel langer contacten met diverse basisscholen in België, maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Er zijn nu twintig Belgische leerlingen die de grens oversteken voor de Nederlandse scholen. Andersom verspreiden Belgische scholen wel regelmatig folders in het grensgebied, en met resultaat, zegt Hausmans. In heel Limburg gaan er wel 1600 tot 1700 leerlingen naar Belgische scholen.
Nederlandse scholen hebben een ander pedagogisch-didactisch klimaat, volgens Hausman. Op het gebied van tweetalig onderwijs, sportklassen en een technasium, maar ook rond pesten en zittenblijven heeft Nederland meer te bieden. Dit wordt ook ingezet in de reclamecampagne. Of de campagne het beoogde effect heeft, is nog even afwachten.
© Nationale Onderwijsgids