
De Nationale Mediatheek Trofee 2025 gaat naar Praktiq, een vmbo-school in Goes. Dit maakte Frits Spits zaterdag 19 april bekend in het NPO Radio 1 programma De Taalstaat. Hun mediatheek bestaat pas een jaar, maar wist met een doordachte collectie, betrokken team én een succesvolle samenwerking met de Bibliotheek in Goes al snel een onmisbare plek in de school te worden. Van de ruim 4500 publieksstemmen kreeg Praktiq veruit de meeste stemmen. De mediatheek ontvangt naast een trofee een geldprijs van 1.000,- euro. Dat meldt Stichting Lezen.
Met de Nationale Mediatheek Trofee wil Stichting Lezen goede mediatheken waarderen en scholen in heel Nederland inspireren om een eigen mediatheek op te zetten. Want: slechts 29 procent van de middelbare scholen had in 2024 een mediatheek, blijkt uit onderzoek. Dat is schokkend weinig. Goed leesonderwijs begint met een rijke leesomgeving en toegang tot boeken. Zonder mediatheek mist een school daarvoor een belangrijke basisvoorwaarde.
Lezen serieus nemen
De kersverse mediatheek van Praktiq laat zien wat er mogelijk is als je lezen écht serieus neemt. In korte tijd hebben zij – samen met de Openbare Bibliotheek – een collectie opgebouwd die perfect aansluit bij hun leerlingen in een even mooie als comfortabele ruimte. Docent Nederlands en initiatiefnemer Anoek de Gardeijn is trots: “Met dit prijzengeld willen we nog meer boeken aanschaffen die aansluiten bij de belevingswereld en praktijkvakken van onze leerlingen We merken nu al hoeveel verschil een fijne leesplek maakt.”
Drie finalisten
De deskundige jury, bestaande uit Daphne Acoca (docent Nederlands en presentator Springlezend), journalist Annemarie Terhell en Karin Solé-Valk (voorzitter van de Beroepsvereniging Mediathecarissen Onderwijs), koos uit tientallen inzendingen drie finalisten: naast Praktiq waren dat het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam en het Etty Hillesum Lyceum (Het Vlier) in Deventer. De jury was onder de indruk van de kwaliteit én creativiteit van de inzendingen. “Deze drie scholen laten zien hoe je een inspirerende leesomgeving kunt creëren waar jongeren zich welkom en uitgedaagd voelen”, aldus juryvoorzitter Acoca.
Rijkere leesomgeving op school
Met de Nationale Mediatheek Trofee willen Stichting Lezen en Springlezend scholen, beleidsmakers en bibliotheken stimuleren om samen te werken aan een rijkere leesomgeving op school. Want elke leerling verdient een plek waar lezen centraal staat.
Door: Nationale Onderwijsgids