De groeiende toestroom van leerlingen naar het havo en vwo is de belangrijkste oorzaak van de daling van de cijfers voor het centraal eindexamen. Deze ontwikkeling leidt echter wel tot meer diploma’s op hoger niveau in het voortgezet onderwijs. De suggestie dat deze trend wijst op dalende kwaliteit in het voortgezet onderwijs is ongenuanceerd en kortzichtig. Dat stelt de VO-raad in reactie op het vandaag gepubliceerde Onderwijsverslag van de Inspectie van het Onderwijs.
Het cijfer voor het centraal examen over het schooljaar 2009/2010 daalt minimaal en geldt niet voor alle vakken op alle onderwijsniveaus. Daar staat tegenover dat steeds meer leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen doorstromen naar het havo en vwo en daar ook een diploma halen. Voorzitter van de VO-raad Sjoerd Slagter: “Scholen slagen er steeds beter in om talenten van leerlingen optimaal te benutten: meer jongeren halen een diploma op een hoger niveau. Meer jongeren halen hun startkwalificatie en het aantal vroegtijdig schoolverlaters is gedaald. Een topprestatie van de sector.”
De toestroom naar hogere onderwijsvormen zet echter wel druk op de prestaties en resulteert logischerwijs in lagere eindexamencijfers en in lagere slagingspercentages. De suggestie van de Onderwijsinspectie dat deze ontwikkeling zou leiden tot een dalende kwaliteit van het voortgezet onderwijs is dan ook niet genuanceerd en kortzichtig. Toch ziet de VO-raad het als zijn verantwoordelijkheid om scholen op te roepen te blijven investeren in maatwerk voor leerlingen. Sjoerd Slagter: “Het is immers de voornaamste taak van scholen om iedereen zo goed mogelijk over de eindstreep te krijgen.”
Het Onderwijsverslag laat verder zien dat het aantal zeer zwakke scholen blijft afnemen en er steeds minder nieuwe zeer zwakke scholen bijkomen. Vooral het praktijkonderwijs heeft zich sterk verbeterd. Volgens de Inspectie heeft dit vooral te maken met het feit dat steeds meer schoolbesturen in toenemende mate 'sturen op kwaliteit'. Dit betekent dat ze duidelijke doelen stellen, systematisch analyseren hoe leerlingen en de school als geheel presteren en snel verbeteringen doorvoeren. Scholen die zo werken weten een hoger niveau vaak beter vast te houden dan andere scholen.
De VO-raad onderstreept de conclusie van de Inspectie dat door opbrengstgericht werken nog meer winst behaald kan worden in het onderwijs. Slagter: "Het is terecht dat de Inspectie wijst op grote verschillen in opbrengsten tussen scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. Die verschillen mogen niet in zulke mate bestaan. Het is goed om in het Onderwijsverslag bevestigd te zien dat de door de sector reeds ingeslagen weg naar meer opbrengstgericht werken de juiste is."
Kijk hier om de samenvatting van het Onderwijsverslag 2009/2010 te bekijken (PDF).