Normal_5404

Er zijn geen specifieke elementen in wet- en regelgeving die schaalgrootte in het onderwijs bewust stimuleren, zo meldt de VO-raad, de brancheorganisatie voor het voortgezet onderwijs.

Dat is volgende minister Van Bijsterveldt de belangrijkste conclusie van het onderzoek naar de relatie tussen financiële prikkels, fusies en schaalgrootte in het onderwijs.

In het onderzoek dat de Erasmus School of Economics vorig jaar deed, blijkt dat er wel prikkels worden ervaren door de decentralisatie van verantwoordelijkheden.

Het onderzoek kwam tot stand na de discussie over de vraag of de ontstane schaalvergroting in het onderwijs niet te ver is doorgeschoten en of dit de onderwijskwaliteit mogelijk remt. Uit dit onderzoek blijkt juist dat bij schaalvergroting onderwijskundige motieven voor bestuurders vaak voorop staan: geld kan efficiënter worden ingezet en in grotere besturen kan vaak professioneler worden gewerkt.

Het is volgens de VO-raad dan ook vreemd dat Van Bijsterveldt de fusietoets in haar reactie aanhaalt als middel om "de schaaleffecten van de stelselvorm te mitigeren". Er is nooit een verband gevonden tussen schoolgrootte en kwaliteit.

Bovendien leidt de fusietoets niet tot kleinschaligheid, noch op vestigings-, noch op bestuursniveau; En het heeft desastreuze gevolgen voor krimpregio's. Het leidt tot verschraling van het onderwijsaanbod en versterkt juist de bevolkingsdaling, aldus de brancheorganisatie.