ZOETERMEER - Jongeren die kennis hebben gemaakt met de campagne It’s Alive van de Nederlandse Tuinbouw zijn positiever over de sector gaan denken.
Het beeld van de sector als potentiële werkgever is minder negatief, maar blijft wel achter. Het aantal scholieren dat na het lanceren van de campagne aangeeft in de tuinbouw te willen werken, stijgt van 12% naar 19% . Dit blijkt uit de 2-meting van de It’s Alive campagne die anderhalf jaar na de start is gehouden onder scholieren van 16 tot 24 jaar.
Het beeld van de Nederlandse tuinbouw als belangrijk voor de Nederlandse economie en als moderne internationale sector met hightech bedrijven wordt vaker herkend. Het werken in de Nederlandse tuinbouw wordt minder geassocieerd met een groot aantal negatieve elementen, zoals onplezierige werkomgeving en weinig toekomstperspectief.
Ook blijkt uit de meting dat de campagne meer inspeelt op emotionele factoren en minder op kennis. Vooral voor vmbo-en mbo-scholieren is dit voldoende; bij deze groep is de interesse om te gaan werken in de tuinbouw toegenomen. Hoewel hoger opgeleiden de campagne positief beoordelen worden zij door de campagne minder tot actie aangezet.
Jongeren beoordelen It’s Alive als opvallend en leuk
De campagnemiddelen zoals de TV-spot, slogan en de website nederlandse.tuinbouw.nl vallen op en worden gewaardeerd door de jongeren. Ongeveer de helft van de doelgroep heeft iets van de campagne gezien. Zij hebben een positiever beeld van de tuinbouw door de campagne.