Vandaag organiseert de Vaste Kamercommissie van het ministerie van Onderwijs een rondetafelgesprek over de examinering van het vak Nederlands. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE), Cito, LAKS, SLO en Levende Talen nemen deel aan dit gesprek. Dat meldt het CvTE.
Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere de manier waarop de centrale examens Nederlands worden afgenomen en de domeinen die in deze centraal examens worden getoetst. Aanleiding voor het rondetafelgesprek zijn de vele klachten over het examen Nederlands, zowel van scholieren als van docenten.
Al jaren is er kritiek op het eindexamen Nederlands. Scholieren kunnen klachten indienen bij het LAKS tijdens de examenperiode. Ieder jaar krijgt het vwo-examen Nederlands de meeste klachten. LAKS zei hierover in het interview met de Nationale Onderwijsgids: “Ieder jaar is het examen Nederlands een heikel punt. We horen dat het examen Nederlands heel erg wiskundig is. Het is meer tekstanalyse dan tekstbegrip. Leerlingen moeten alles in schema’s zetten en verbanden leggen. Het begrijpen van een tekst is heel erg een ondergeschoven kindje.” De scholierenbond hebben de problemen aangekaart bij staatssecretaris Dekker van Onderwijs en het CvTE.
Na de examens afgelopen schooljaar stuurden docenten Nederlands een brief naar Dekker waarin ze aankaarten verbetering te willen zien en deden zes voorstellen voor verbetering van het eindexamen op de korte termijn.
Het CvTE stelde ter voorbereiding op het rondetafelgesprek een Position paper op, deze is hier te downloaden.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids