EDE - Leerlingen van een middelbare school kunnen nu op een bijzondere manier kennismaken met de opleiding Communicatie. De Christelijke Hogeschool Ede biedt een module PR voor leerlingen van havo 4 en havo 5 van Guido de Brès in Amersfoort.
Het eindproduct mag deel uitmaken van het profielwerkstuk. Het is voor het eerst dat de opleiding en deze middelbare school samenwerken. De organisaties zien kansen: verkleining van de stap tussen middelbaar onderwijs en het hbo en op termijn minder studentuitval.
De module PR start deze week voor zestien enthousiaste leerlingen. Het aantal beschikbare plekken was snel bezet. De komende weken zullen de deelnemers over de grenzen van hun school kijken en ook letterlijk naar Ede reizen om daar enkele lessen te volgen. In deze uren maken zij kennis met het maken van een communicatiestrategie, social media, presenteren en film. De module resulteert in een PR-campagne die scholieren presenteren aan ouders, docenten en mede-leerlingen. Het product mag een onderdeel zijn van het profielwerkstuk.
Vermindering studentuitval
Wim Brands, teamleider havo op Guido de Brès, is enthousiast. ‘Scholieren staan voor een belangrijke keuze, hun toekomstige studie. Het mes snijdt aan twee kanten: scholieren maken op een praktische manier goed kennis met een opleiding en hebben tegelijk een opstapje voor hun profielwerkstuk.'
Maarten Bakker is manager Transfer en Innovatie binnen de academie Journalistiek & Communicatie en, net als Brands, nauw betrokken bij de samenwerking: ‘Ik hoop dat dit initiatief meer middelbare scholen stimuleert om actief samen te werken met het hbo. Het vergemakkelijkt de overstap tussen het middelbaar onderwijs en hoger beroepsonderwijs. Op termijn zou dit initiatief zelfs studentenuitval, omdat de student toch een verkeerd beeld had van de opleiding, kunnen verminderen.'