ARNHEM - Het Cito vindt het onterecht dat de score op de Cito-toets in de Volkskrant vergeleken wordt met de uitkomsten van een Brits onderzoek naar de ontwikkeling van intelligentie bij tieners.
Uit het onderzoek van het University College London zou blijken dat intelligentie bij tieners niet stabiel is, zoals eerder werd aangenomen, maar kan toe- of afnemen. In het artikel wordt gesuggereerd dat de score op de Cito-toets derhalve minder maatgevend kan zijn voor het niveau dat een leerling aankan in het secundair onderwijs.
Het Cito benadrukt dat de Cito-toets geen intelligentietest is, maar leervorderingen meet. 'Natuurlijk is er een relatie tussen intelligentie en leervorderingen, maar metingen van leervorderingen leveren een meer directe voorspelling van studiesucces in het voortgezet onderwijs', aldus het Cito.
Volgens het Cito kan uit het Britse onderzoek dan ook geen conclusies worden getrokken over de effectiviteit van leervorderingstoetsen zoals de Citotoets.
Lees ook: "IQ tieners kan alle kanten op"
© Nationale Onderwijsgids