Normal_7958

ENSCHEDE (ANP) - Het is voor jongeren nog steeds betrekkelijk makkelijk om alcoholische dranken te kopen. Uit onderzoek van de Universteit Twente blijkt dat in meer dan de helft van de gevallen (56 procent) niet eens een aanzet werd gegeven tot het vaststellen van de leeftijd van de klant.

Bij 14- en 15-jarigen blijkt via thuisbezorgkanalen zelfs geen enkele keer naar identificatie te zijn gevraagd. De leeftijdgrens voor het kopen van alcohol ligt op 16 jaar voor licht alcoholhoudende dranken en op achttien jaar voor sterke drank.

Voor het onderzoek probeerden 58 jongeren van 14 en 15 jaar in totaal 1338 keer een alcoholhoudende drank te kopen. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. De jongeren probeerden aan alcohol te komen bij supermarkten, slijterijen, horeca, sportkantines en via thuisbezorgservices.

De universiteit deed al eerder soortgelijk onderzoek; zo bleek in maart ook al dat jongeren makkelijk alcohol konden kopen. Toen liet de universiteit 20 14- en 15-jarigen alcohol inslaan bij in totaal 236 verkooppunten.