HILVERSUM (ANP) - Ouders blijven sterk achter bij het gebruik van nieuwe media in verhouding tot hun eigen kinderen zodra die naar het voortgezet onderwijs gaan. Dit blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van Dialogic in het kader van de Week van de Mediawijsheid, die dit jaar plaatsvindt van 21 tot 27 november.
Uit het onderzoek onder 251 jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 14 jaar en 317 ouders blijkt dat vooral het gebruik van sociale media als Facebook en Twitter fors stijgt na de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Op de basisschool zijn YouTube (85 procent), zoekmachines (80 procent) en Hyves (72 procent) nog het meest populair. Op het voortgezet onderwijs blijft YouTube populair, maar daarnaast nemen e-mail (van 55 naar 79 procent), Facebook (van 11 naar 27 procent), MSN (van 26 naar 70 procent) en Twitter (van 4 naar 31 procent) meer tijd van scholieren in beslag.
Bijna 1 op de 5 ouders beschouwen digitaal pesten, ongewenste intimiteiten en misbruik van privégegevens als de grootste potentiële problemen die hun kinderen in de digitale wereld tegen kunnen komen. Ouders die zelf actief zijn, schatten de risico's hoger in.