Normal_examen__rekenen__rekentoets__leerlingen__eindexamen

Steeds meer scholen in de regio Leiden geven geen cijfers meer aan hun leerlingen. Want cijfers staan de optimale ontwikkeling van de leerlingen in de weg, vinden de scholen. Dit meldt De Telegraaf. 

De scholen willen het beste uit hun leerlingen halen. Het beoordelen van toetsen met een cijfer doet afbreuk aan de optimale ontwikkeling van een leerling. De theorie is dat als leerlingen een zware onvoldoende krijgen, ze het papier verfrommelen en weggooien. Feedback is dan niet meer interessant. Bovendien zouden cijfers de ‘zesjescultuur’ in Nederland in de hand werken.
 
Onder andere het Ashram College in Alphen aan den Rijn en het Vlietlandcollege in Leiden doen mee aan het experiment. Peter Muires van het Vlietlandcollege: “Wij willen dat leerlingen doorgaan met zich ontwikkelen tot de honderd procent”. Het Ashram College wil over zes jaar helemaal ’cijfervrij’ zijn. Pas bij het eindexamen zullen leerlingen voor het eerst te maken krijgen met cijfers.
 
Niet iedereen is het eens met deze manier van cijferloze beoordeling. Directeur Eduard Nagel van het Bonaventura college: ”Het klinkt leuk, maar je loopt kans dat leerlingen niet weten welke kant ze op moeten. Bovendien is de hele maatschappij ingericht op cijfers. Het is ook een vorm van feedback”.
 
Het cijferloze systeem doet denken aan het Finse onderwijsmodel. Daar nemen de leraren geen toetsen af tot de leeftijd van 16 jaar. Leerlingen kunnen daardoor leren in een onderwijsomgeving zonder prestatiedruk en toetsangst waarin creativiteit en eigen initiatief worden aangemoedigd. Leraren geven geen cijfers, maar geven beschrijvende feedback. Meer informatie over het Finse onderwijsmodel is te vinden in ons artikel Het bejubelde Finse onderwijsstelsel: ook iets voor Nederland?
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids