Normal_pesten_cyberpesten_social_media_computer_laptop_meisje_kind_verdriet_bang

Met het lanceren van de Kim-campagne op 4 oktober vraagt Pro Persona aandacht voor jongeren met internaliserende psychische problemen. Jongeren die hiermee kampen houden hun problemen vaak lang voor zichzelf, waardoor klachten buiten het zicht van anderen blijven. De campagne richt zich naast het brede publiek in het bijzonder op huisartsen, wijkteams, scholen, sporttrainers en natuurlijk op jongeren en hun ouders. Dit meldt Pro Persona.

Een film over een dag uit het leven van Kim staat centraal in de campagne. In de film volgen we Kim in haar thuissituatie, met vriendinnen, op school en op de voetbalclub. Kim kampt met internaliserende problemen, die ze goed weet te verbergen. Naast de film zet Pro Persona veel andere online en offline kanalen in: social media, een website, actieve persbenadering, informatiefolders en posters. De belangrijkste boodschap van de campagne is: maak problemen bespreekbaar, kijk naar elkaar om, vraag door en zorg dat de professionele hulp die beschikbaar is ook ingezet wordt.

Internaliserende problemen

Jongeren met internaliserende problemen als Kim, kampen vaak met verschillende klachten. Denk aan sociale teruggetrokkenheid, angst, dwangmatig gedrag en depressie. Deze klachten zorgen ervoor dat jongeren in een neerwaartse spiraal belanden: verslechterende schoolprestaties, een onregelmatig eet- en slaapritme, een negatief zelfbeeld, vermijding van verplichtingen, zelfbeschadiging en suïcidale gedachten.

Bekijk de trailer van de film over Kim:

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids