Uit dezelfde peiling blijkt dat 56 procent van de middelbare scholieren denkt een leerachterstand te hebben opgelopen de afgelopen tijd. Lossie: “We wisten dat voor sommige scholieren het digitale afstandsonderwijs minder toereikend is, maar dat zulke grote groepen scholieren zich zorgen maken over hun leerontwikkeling is schrijnend. Nu de scholen na de zomer volledig opengaan zal er gekeken moeten worden hoe het onderwijsaanbod en de toetsing en examinering deze achterstanden en ongelijkheden verkleint in plaats van vergroot.”
Aan het begin van de coronacrisis beoordeelde 74 procent van de scholieren het digitaal afstandsonderwijs als minder of veel minder goed ten opzichte van het reguliere onderwijs. Een maand later, in april, was dit teruggebracht naar 62 procent van de scholieren. Sinds de beperkte opening van scholen is de kwaliteit van digitaal afstandsonderwijs weer gekelderd naar ongeveer het oude niveau, met 71 procent van de scholieren die het digitale afstandsonderwijs als minder volwaardig beoordeelt.
Lossie: “In de eerste maanden hebben scholen hard gewerkt om het digitaal afstandsonderwijs onder de knie te krijgen, de sprongen die toen gemaakt zijn zien wij terug in de waardering van scholieren. Helaas moeten we concluderen dat sinds de scholen weer deels open zijn, de kwaliteit van het digitale afstandsonderwijs terug bij af is. Onze verwachting is dat scholieren de kwaliteit van hun onderwijs weer beter gaan waarderen als zij na de zomervakantie weer volledig naar school kunnen.”
Als het aan scholieren ligt blijven we het goede van het digitale afstandsonderwijs behouden in de toekomst, ook nu de scholen weer volledig opengaan. 38 procent van de scholieren ziet het liefst dat er een combinatie komt van zowel het fysieke onderwijs, als het digitale afstandsonderwijs. “Er is een breed gedragen wens van scholieren om het fysieke onderwijs weer de basis te maken, maar ook om de gewaardeerde elementen van digitaal afstandsonderwijs als aanvulling op het fysieke onderwijs te behouden. Denk aan het kunnen maken van een eigen dagindeling of het eigenaarschap over het leertempo”, aldus Pieter Lossie.
Door: Nationale Onderwijsgids