
Het wetsvoorstel voor een planmatige aanpak van de onderwijshuisvesting gaat niet zorgen voor betere schoolgebouwen voor docenten en hun leerlingen. Het leidt alle aandacht af van de eigen verantwoordelijkheid van het rijk, daarbij gaat het met name om de kosten. Dat meldt het Binnenlands Bestuur.
Het vernieuwen van de schoolgebouwen loopt stuk. Kinderen krijgen vaak les in slecht geïsoleerde, verouderde en slecht geventileerde gebouwen. Dit zorgt ervoor dat het in een lokaal vaak te koud of te warm is en dat zorgt voor een slechtere concentratie bij de kinderen. De Wet planmatige aanpak onderhuisvestiging gaat volgens Mirte Blok, communicatiemedewerker bij Bouwstenen voor Sociaal, niets opleveren.
Meerjarenonderhoudsplan
Het voorstel verplicht scholen om een meerjarenonderhoudsplan te maken en gemeenten om elke vier jaar een Integraal Huisvestingsplan op te stellen. Scholen en gemeenten werken inmiddels al planmatig en met verschillende programma’s.
Gemeenten willen de informatie via de bestaande planning & control-cyclus delen. Scholen, gemeenten, maar ook burgers, gemeenteraden en het rijk kunnen dit dan zelf inzien.
Investeringsverbod
Het investeringsverbod van scholen wordt opgeheven om de vernieuwingsopgave te kunnen betalen. De financien van de scholen moeten dan door de gemeente gecontroleerd worden, maar eigenlijk moet de onderwijsinspectie dat doen.
Leerplicht
Volgens Blok gaat het er eigenlijk om wat de samenleving kinderen aan ruimte kan bieden als ze leerplichtig zijn en naar school moeten gaan. Het rijk moet haar verplichtingen ten aanzien van de bekostiging nakomen en verantwoordelijkheid nemen bij de verdeling van de taken. Scholen en gemeenten kunnen dan binden de kaders op lokaal niveau op zoek gaan naar de beste oplossing.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk