Verreweg de meeste scholen (87 procent) geven les over relaties en seksualiteit, maar in veel gevallen moeten die lessen inhoudelijk nog wel beter worden. Dat zegt kenniscentrum Rutgers op basis van de resultaten van een peiling onder 414 schoolleiders door DUO Onderwijsonderzoek.
"Zo gebruikt slechts 40 procent van de scholen een erkende lesmethode", ziet het centrum. En bij ruim een derde komt het thema homoseksualiteit niet aan de orde.
"Scholen besteden de meeste aandacht aan onderwerpen als vriendschap, verliefdheid, verkering en puberteit. Het valt op dat te weinig scholen aandacht geven aan seksuele diversiteit, waaronder homoseksualiteit. Dat is opmerkelijk, omdat lesgeven over seksualiteit én seksuele diversiteit sinds 2012 verplicht is", zegt Elsbeth Reitzema van Rutgers
Uit de peiling blijkt verder dat bijna de helft (44 procent) van de scholen al vanaf groep 1 lessen geeft. "Hoe eerder scholen beginnen, hoe beter. Ook voor jonge kinderen is het van belang dat zij leren praten over relaties en seksualiteit en hun wensen en grenzen goed kunnen aangeven", zegt Reitzema.
Bron: ANP