De grootste Nederlandse restaurantketens trokken in het afgelopen jaar zo’n 6,8 miljoen bezoekers. Zij besteedden gemiddeld 115 euro tijdens hun bezoek. Gezamenlijk gaven ze in totaal 2,2 miljard euro uit bij deze ketens. Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 34 jaar gaven veel minder uit (97 euro) dan 50-plussers (131 euro). Dat komt naar voren uit het onderzoek Nationale Benchmark Restaurantketens. Dit onderzoek van Multiscope werd onder 5.000 Nederlanders uitgevoerd. Dat meldt Multiscope.
De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt 115 euro, maar er zijn wel grote verschillen tussen de ketens. Nederlands zijn bij The Seafood Bar (199 euro) en ’t Zusje (198 euro) het meeste kwijt. Bij Vapiano (48 euro) en Ekmekci (49 euro) zijn Nederlanders het minste kwijt. In het onderzoek van Multiscope zijn fastfoodketens zoals McDonalds buiten beschouwing gelaten, net zoals hotels met eetgelegenheden zoals Van der Valk.
Leeftijd en inkomen
Leeftijd is van invloed op de gemiddelde besteding in restaurantketens. 18- tot 34-jarigen geven gemiddeld minder (97 euro) geld uit tijdens hun bezoek dan 35- tot 49-jarigen (121 euro) en 50-plussers (131 euro). Opvallend is wel dat het volgens Multiscope niet belangrijk is wat het inkomen van de persoon in kwestie is. Het inkomen heeft namelijk geen invloed op de gemiddelde besteding.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk