Normal_kimberly-farmer-luaakcuanvi-unsplash

Veel schoolboeken in Nederland hebben nog altijd stereotiepe mannelijke en vrouwelijke rollen. Dit blijkt uit onderzoek van promovendus Tessa van de Rozenberg van de Universiteit Leiden. In 25 schoolboeken Nederlands en Wiskunde voor eersteklassers is minder dan de helft vrouw. Ook vond Van de Rozenberg in alle boeken genderstereotype patronen, zoals vrouwen die in de zorg werken of de huishouding doen en mannen die uitblinken in wiskunde, technologie en de wetenschap. Geen enkel boek bevatte een LHBTIQ-personage. Dit meldt de Universiteit Leiden. 

Als het aan Van de Rozenberg ligt, komt er meer variatie in de schoolboeken. Zij heeft hiervoor al een hulpmiddel ontwikkeld voor uitgevers: Hulpmiddel voor meer inclusieve schoolboeken. Het kan heel makkelijk zijn, zegt ze, door moeders in de boeken bijvoorbeeld te laten helpen met huiswerk en door vaders met hun kind naar de bioscoop te laten gaan.

Genderdetectives

Volgens de promovendus zijn kinderen genderdetectives en pakken ze signalen over gender op om de wereld te begrijpen. “Als kinderen de boodschap krijgen dat bepaalde activiteiten, interesses, gedragingen of beroepen vaker worden toegewezen aan vrouwen, categoriseren zij dit als ‘vrouwelijk’ in hun genderschema’s”, legt Van de Rozenberg uit. Klassieke rolpatronen blijven zo de boventoon houden.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky