De havo 5 leerlingen en docenten natuurkunde van het Martinuscollege in Grootebroek zijn donderdag 22 februari weer thuis gekomen van hun reis uit Spanje. De examenklas verbleef in de regio Andalusië. Hier hebben zij lokale boeren geholpen met allerlei problemen, waaronder de droogte op het platteland, dit meldt WEEFF.
Samen met de docenten natuurkunde zijn tien leerlingen van de school uit Grootebroek afgelopen week afgereisd naar Andalusië. Ze zijn op het idee gekomen om boeren te helpen vanwege een project op school. De ideeën en potentiële oplossingen zijn gepresenteerd aan de boeren. De leerlingen hebben ook prototypes gemaakt. De leerlingen zelf geven aan dat het een hele interessante ervaring is geweest. Als klas zijn we ook nader naar elkaar toe gegroeid, vertellen Susanna en Kimi.
Project eigenlijk bedoeld voor docenten
Voor dit project hebben de leerlingen geen cijfer gekregen, maar wel hebben ze een officieel certificaat voor deelname gekregen. Natuurkundedocent Cathy Baars mocht met de klas mee op dit avontuur. In april gaat Baars weer terug naar de regio, maar ditmaal gaat ze met een andere groep docenten, en zonder leerlingen. Leerling Susanna geeft ook aan dat het erg speciaal is dat zij dit mochten doen. Dat komt omdat het project eigenlijk voor docenten was bedoeld. De docenten hebben gevraagd of het project aangepast kon worden zodat het geschikt zou zijn voor leerlingen.
Prototypes
De leerlingen hebben presentaties gegeven en prototypes gemaakt voor de boeren. Een van die prototypes die ze hebben gemaakt is een mini-moestuin. Deze moestuin vangt water op door middel van een bak. Susanna vertelt dat er onder andere aardbeien en sla in de moestuin komen. De bak van de moestuin is een meter bij 60 centimeter. Aan de onderkant komen twee gaten waar het water door kan stromen. Er zit gaas in de bak, dat zorgt voor extra stevigheid. Ook is er een haksel laag zodat onkruid kan worden bestreden. Tot slot zal er een net boven de moestuin hangen zodat de vogels er niet van kunnen profiteren.
De boeren reageerden erg positief op alle ideeën. Veel hebben de leerlingen zelf bedacht, maar ook hebben ze inspiratie opgedaan vanuit bestaande ideeën. Deze hebben ze geperfectioneerd om de boeren te kunnen overtuigen.
Contact met boeren blijft behouden
De docenten van het Martinuscollege gaan dus in april terug naar Spanje, maar tot die tijd houden de leraren goed contact met de Spaanse boeren. De leerlingen zijn heel nieuwsgierig naar de voortgang van de projecten en de uitwerking daarvan. Ze hebben het idee dat het een groot succes was, en dat het voor iedereen goed is gelukt.
Door: Nationale Onderwijsgids/Parris Fokkema