Scholieren uit Amsterdam Zuid zijn nog steeds angstig sinds de buurt te maken had met een aantal straatroven. Dit schooljaren waren er namelijk een aantal incidenten gemeld waarbij scholieren hun spellen en geld moesten afgeven. En dat ging niet altijd op een vriendelijke manier. Dat meldt AT5.
Leerlingen van het Vossius Gymnaisum waren het doelwit van een aantal overvallers. Ook scholieren van andere middelbare scholieren in de omgeving werden slachtoffer van verschillende straatroven.
Rust rondom de scholen
Er moest weer wat rust komen rondom de scholen en daar maakten de politie, het stadsdeel en de schoolbesturen zich dan ook hard voor. Onlangs heeft de politie twee verdachten van 15 en 16 jaar oud aangehouden. Zij werden op heterdaad betrapt.
Incidenten
Tijdens de straatroven werden er vooral mobiele telefoons, geld of draadloze oortjes afgepakt. In januari werden er al vijf verdachten opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de straatroven. Maar rondom de middelbare scholen vonden er uiteindelijk nog steeds incidenten plaats. Na de aanhouding van de twee jonge verdachten op de lichtblauwe fatbike kwam er meteen een einde aan de straatroven.
Verschillende schoolbesturen merken dat de rust is wedergekeerd op hun school. Sommige scholen hebben nooit iets gemerkt van de straatroven, maar het Vossius heeft hier wel degelijk iets van gemerkt.
Veilige omgeving
De middelbare school ging samen met straatcoaches en politie samenwerken om de omgeving veiliger te maken. Dat lijkt te lukken, want rondom de school is het de laatste maanden heel rustig geweest. De verhoogde alertheid in de omgeving van de school heeft ervoor gezorgd dat het probleem zich heeft verplaatst, aldus rector Susan Zandbergen.
Stadsdeelvoorzitter Bart Vink geeft aan dat het over de gehele linie rustiger is geworden rondom de scholen. “Maar we blijven alert en we werken nog steeds actief samen met de scholen, de politie en de partners in de buurt. We werken hard aan de veiligheid in ons stadsdeel en dat doen we ook voor de scholieren.”
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk