Normal_pexels-ivan-samkov-5676744

Het verbod op mobiele telefoons in klaslokalen zou de leerprestaties van leerlingen moeten verbeteren. De afleiding van meldingen en berichten zou ervoor zorgen dat scholieren minder gefocust zijn en minder tijd aan huiswerk besteden. Maar een recente Britse studie werpt twijfels op over de effectiviteit van zo’n verbod. Dit meldt Quest.

Wetenschappers van de University of Birmingham onderzochten het telefoongebruik van 1227 middelbare scholieren tussen de 12 en 15 jaar oud. De helft van de leerlingen ging naar scholen met een verbod op recreatief telefoongebruik, terwijl de andere helft hun smartphone wél mocht gebruiken.

Uit de resultaten blijkt dat leerlingen met een telefoonverbod gemiddeld 40 minuten minder op hun telefoon zaten tijdens schooluren. Maar zodra ze thuis waren, compenseerden ze dat door alsnog 4 tot 6 uur per dag op hun scherm te zitten—net zoveel als de leerlingen zonder verbod.

Hoewel de onderzoekers bevestigen dat overmatig telefoongebruik verband houdt met slechtere leerprestaties, minder slaap en minder beweging, concluderen ze dat een verbod op school deze problemen niet oplost. Ze stellen dat de focus niet alleen op school moet liggen, maar ook op het gebruik thuis.

Nederlandse expert: kinderen halen schermtijd thuis in

Loes Pouwels, universitair docent aan de Radboud Universiteit, onderschrijft deze bevindingen. In haar onderzoek uit 2023 vroeg ze scholieren, ouders en docenten naar hun ervaringen met het "thuis of in de kluis"-beleid.

Volgens Pouwels compenseren kinderen hun schermtijd zodra ze thuis zijn. Een verbod helpt dus niet per se om verantwoord om te gaan met telefoons. Bovendien verschilt de impact per leerling: sommige kinderen ervaren de pauzes als gezelliger zonder smartphone, terwijl anderen zich juist eenzaam voelen omdat ze geen contact kunnen leggen met digitale vrienden.

Meer nodig dan alleen een verbod

Ook in de klas is het effect niet eenduidig. Sommige leerlingen kunnen zich beter concentreren zonder telefoon, maar in andere gevallen wordt het juist rumoeriger doordat er meer gepraat wordt. Daarnaast kunnen leerlingen eenvoudig het verbod omzeilen door hun laptop te gebruiken voor afleiding.

Pouwels concludeert dat een telefoonverbod geen garantie is voor betere leerprestaties. Er is een bredere aanpak nodig, waarbij zowel scholen als ouders betrokken worden bij het reguleren van schermgebruik.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer