
Op zondag 10 februari was het eindelijk zover: 28 enthousiaste VMBO-leerlingen uit klas 3 vertrokken op avontuur naar vier bijzondere bestemmingen in Europa. Dit keer was er geen gewone schoolreis, maar een internationale studiereis met bestemmingen in Lamia (Griekenland), Mersin (Turkije), Steinkjer (Noorwegen) en Kopavogur (IJsland). Dat meldt Aeres (V)MBO Velp.
De leerlingen reisden samen met 8 docenten en maakten een week lang deel uit van het lokale leven: ze werkten mee op scholen, verbleven in gastgezinnen en dompelden zich onder in de cultuur van hun gastland. Van cultuur en geschiedenis tot praktische lessen in duurzaamheid – de reizen boden voor iedere groep iets bijzonders. De geluiden waren bij alle bestemmingen even goed. Uitgebreide verslagen met foto’s zijn op de socials van Aeres Velp te zien.
Rijke geschiedenis van Griekenland
In Griekenland maakten de leerlingen kennis met de rijke geschiedenis, waaronder een bezoek aan een archeologisch museum. Ze leerden ook over aardbevingen en ons zonnestelsel. De groep in Turkije kreeg les in kalligrafie, computers en sport. Daarnaast verdiepten zij zich in de Turkse cultuur, ze bezochten o.a. een moskee, hebben uitleg gehad over de islam en een gebed bijgewoond. In IJsland stonden duurzame energie, kunst en koken op het programma, en het was daar waar de leerlingen het prachtige Noorderlicht zagen. De groep die naar Noorwegen ging, kwam terecht op een Groenschool waar ze alles leerden over het groene onderwijs, sommigen werkten met paarden en anderen juist met tractoren en leerden ze lassen. Helaas bleef het Noorderlicht voor hen in Noorwegen verborgen. Ook zij hebben veel gezien en geleerd over de cultuur.
Sollicitatiegesprek voor de reis
De leerlingen die meededen, solliciteerden in oktober 2024 voor een plekje op de reis. Via een filmpje, brief of poster gaven ze aan waarom zij de reis wilden maken en welk land hun voorkeur had. Docent Iris Scheerder, coördinator van het internationale programma, fungeerde als contactpersoon. Gezien de grote belangstelling werd er geloot om te bepalen wie er mee mocht.
Erasmus+
Deze internationale ervaring werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van Erasmus+, het programma van de Europese Unie voor onderwijs en training.
Klein praktijkonderzoek
Na thuiskomst gaan de leerlingen hun ervaringen verder verwerken in een klein praktijkonderzoek, dat zij op vrijdagmiddag 4 april presenteren aan belangstellenden. Van 14.00 tot 16.00 uur zijn alle geïnteresseerden van harte welkom om de verhalen van de leerlingen te horen en de resultaten van hun onderzoek te bewonderen.
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Marlies Derksen