NIJMEGEN (Novum) - Kinderen uit groep 3, 4 en 5 zijn beter in het herkennen van rijm dan volwassenen en jongere kinderen. Basisscholieren die net hebben leren lezen, herkennen sneller dat woorden die wel veel op elkaar lijken, zoals mes en mus, niet rijmen. Dat blijkt uit onderzoek van biologe en hersenonderzoeker Barbara Wagensveld van de Radboud Universiteit Nijmegen.
"Het lijkt erop dat de beginnende lezer als expert kan worden ingezet bij het schrijven van sinterklaasgedichten", zegt de onderzoeker, die op 5 december promoveert. Ze onderzocht onder meer het rijmeffect in het brein van kinderen die nog niet kunnen lezen.
De kinderen van voorschoolse leeftijd hadden, net als volwassenen, moeite om woorden die globaal op elkaar lijken te onderscheiden als niet-rijmend. Kinderen die net hebben leren lezen konden dat beter. "Ze zijn op school continu bezig met taal op klankniveau en oefeningen met het hakken en plakken van woorden", verklaart Wagensveld.
Rijmen en rijmherkenning spelen volgens Wagensveld een belangrijke rol in de talige ontwikkeling van kinderen. "Het kunnen herkennen van rijm geeft aan dat een kind niet meer alleen naar de betekenis van woorden luistert maar zich ook kan richten op de klanken van een taal."
"Kinderen met een goed klankbewustzijn kunnen later ook beter leren lezen", concludeert de promovendus. "Als we in een vroeg stadium kunnen aantonen dat een kleuter daar meer moeite mee heeft, is het misschien mogelijk ook eerder te beginnen met interventies die het leren lezen faciliteren."