Plusklassen instellen is niet de oplossing voor hoogbegaafde kinderen. Dat zegt specialist hoogbegaafdheid Henny van Hal. Op het Festival van Talent in Arnhem afgelopen weekend gaf zij workshops over ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafd zijn. Dit meldt de Gelderlander.
Volgens Van Hal is er nog teveel onbegrip over kinderen die een voorsprong hebben in hun mentale ontwikkeling en al heel vroeg grote sprongen maken in hun denkvermogen. Dit leidt volgens de specialiste tot veel problemen, ook in de klas. “Kinderen trekken zich terug of worden opstandig en eigenwijs. Een slim kind geeft het juiste antwoord, doet precies wat de docent vraagt. Hoogbegaafde kinderen willen erover praten, stellen nieuwe vragen.”
In toenemende mate richten scholen plusklasjes op om deze kinderen op te vangen. Hoe de klas precies is georganiseerd, per jaargroep of klassendoorbrekend, en hoeveel uren kinderen les krijgen in de plusklas verschilt per school. In de plusklas wordt verbreding en verdieping aangeboden en kunnen kinderen extra vakken volgen zoals Spaans of filosofie.
Hoogbegaafde kinderen hebben extra begeleiding nodig, juist doordat zij grote sprongen maken in hun denken en leervermogen. “Een hoogbegaafd kind denkt ook ver vooruit, ziet eerder risico's. Dat kan het handelen belemmeren en leiden tot faalangst,” zegt Van Hal. Ze pleit er voor dat herkennen van hoogbegaafdheid in de praktijk deel gaat uitmaken vanaf de eerste klas van de basisschool.
© Nationale Onderwijsgids