Leraren zouden leerlingen niet moeten dreigen met straf bij liegen, maar moeten uitleggen dat liegen anderen kan kwetsen. Juist dan zouden kinderen meer geneigd zijn om leugens te vermijden. Dit blijkt uit onderzoek van de Canadese McGill Universiteit, zo meldt Nu.nl.
In het onderzoek werden meer dan driehonderd kinderen tussen de vier en acht jaar oud een minuut alleen gelaten in een kamer. De kinderen moesten op een stoel zitten met hun rug naar een tafel met speelgoed. De kinderen kregen de opdracht mee om niet achterom naar het speelgoed te kijken tijdens de afwezigheid van de onderzoeker. Ongeveer twee derde van hen keek toch om.
Vervolgens werden de kinderen door de onderzoeker gevraagd of ze wel of niet naar het speelgoed hadden gekeken. Een deel van de groep werd verteld dat ze 'in de problemen zouden komen' als ze hierover zouden liegen. Andere kinderen werd juist aangeraden om de waarheid te spreken, omdat de onderzoeker ongelukkig zou worden als de kinderen zouden liegen.
Uit de resultaten bleek dat de kinderen die 'problemen zouden krijgen' vaker logen dan de kinderen die dachten de onderzoeker te kwetsen met hun gejok. Volgens hoofdonderzoekster Victoria Talwar betekent dit 'dat straffen niet leidt tot het vertellen van de waarheid'. Volgens Talwar zouden ouders en leraren hun voordeel moeten doen met dit onderzoek, omdat nu bekend is dat het dreigen met straf juist een omgekeerd effect kan hebben op kinderen.
© Nationale Onderwijsgids