In het totale aantal basisschoolleerlingen is juist een daling te zien, terwijl de aantal leerlingen op islamitische basisscholen stijgt. De afgelopen vijf jaar is dit aantal leerling met ruim 22 procent gestegen. Dit zou komen omdat islamitische kinderen zichzelf kunnen zijn als ze op een school zitten waar alleen kinderen zijn van dezelfde afkomst. Dat meldt het AD.
In 2010 hadden islamitische basisscholen nog zo'n 9.000 leerlingen, vorig jaar was dit aantal al gestegen naar 11.000. “Door het huidige klimaat in Nederland zoeken moslims elkaar steeds meer op. Als je een hoofddoek draagt, word je met de nek aangekeken. Op een islamitische school kunnen de kinderen zichzelf zijn”, zegt Abdelsadek Maas, directeur van een islamitische basisschool in Den Haag.
Naast dat leerlingen meer zichzelf kunnen zijn tussen kinderen van hun eigen afkomst, zouden ook islamitische ouders graag zien dat hun kinderen hun religieuze identiteit in de basis meekrijgen. Volgens onderwijssocioloog Jaap Dronkers van de Universiteit van Maastricht speelt ook de onderwijskwaliteit een rol in de keuze voor een soort basisschool. Waar voorheen nog veel kritiek was op islamitische basisscholen vanwege de lage cito-resultaten, blijken deze basisscholen het nu beter te doen dan openbare scholen. Ook volgens de Onderwijsinspectie is de kwaliteit van het onderwijs op islamitische basisscholen verbeterd.
© Nationale Onderwijsgids