Leerlingen uit groep 8 hebben vorig jaar gemiddeld een hoger schooladvies gekregen dan in de jaren ervoor, volgens hoogleraar onderwijssociologie Jaap Dronkers. Deze verandering komt door een wijziging in de adviesmethode. Sinds vorig jaar is het oordeel van de leerkracht belangrijker dan de uitslag op de eindtoets. Dit meldt de Volkskrant.
NOG
'Meer leerlingen naar havo en vwo door nieuwe adviesmethode'
-Dronkers baseert zijn bevindingen op een eigen analyse van de plaatsingscijfers van het ministerie van Onderwijs. Hij berekende dat er in 2015 1,5 procent meer leerlingen naar havo en/of vwo gingen dan in 2014. In voorgaande jaren was een dergelijke stijging niet te zien. In grote steden was een nog grotere toename te zien in het aantal schooladviezen voor havo/vwo. De cijfers zijn opmerkelijk omdat staatssecretaris Sander Dekker in december nog aan de Tweede Kamer schreef dat 'ten opzichte van eerdere jaren de hoogte van de schooladviezen ongeveer hetzelfde is gebleven'.
De VO-Raad meldt dat er voor 2015 grotere regionale verschillen zijn in de hoogte van het schooladvies. Over de gehele linie heeft de VO Raad geen aanwijzingen dat er in 2015 systematisch hoger is geadviseerd.
Sinds vorig jaar is de score van de eindtoets niet meer allesbepalend voor een schooladvies. De toets leidde tot stress bij leerlingen en ouders vonden dat de toets een momentopname was. Nu bepaalt het advies van de leerkracht naar welke school een leerling gaat. Deze is gebaseerd op de prestaties over een langere periode. Critici vrezen dat het nieuwe systeem de sociale ongelijkheid zal vergroten.
© Nationale Onderwijsgids