Normal_rss_entry-41172

(ANP) - De Nederlandse filmwereld lanceert komend najaar CinesCool, een digitaal platform met educatief materiaal dat direct gekoppeld is aan Nederlandse en Europese jeugd- en familiefilms. Op deze manier hoopt de filmsector dat films, documentaires en series een vastere plaats krijgen in het reguliere lesprogramma.

Het plan is bekendgemaakt tijdens het festival van Cannes. De educatieve content op het besloten platform is zowel voor het basis- als het voortgezet onderwijs. Het is niet alleen de bedoeling dat leerlingen thuis en op school films gaan kijken, maar ook dat ze naar de bioscoop gaan om nieuwe films te zien waarvoor educatief materiaal beschikbaar is.

CinesCool wordt in september in Nederland gelanceerd. Maar het is de bedoeling dat het project, als het aanslaat, ook in Europese landen wordt uitgerold. Het project wil jongeren ook op andere manieren bij de filmwereld betrekken. Zo zullen er voor leerlingen casting, voorpremieres en meets & greets met makers worden georganiseerd.

Het initiatief is ontwikkeld door Young Crowds (dat zich heeft gespecialiseerd in educatieve content), de oprichters van Kidsweek, producent Harro van Staverden (maker van hits als Achtstegroepers huilen niet en Oorlogsgeheimen), filmboeker Carolyn van Liefland en het bedrijf Gofilex.