Het oordeel van Kinderombudsman Margrite Kalverboer dat de figuur Zwarte Piet leidt tot meer pesten bij kinderen is gebaseerd op ‘flutonderzoek’. Dat zegt docent Pim Walenkamp uit Utrecht in De Telegraaf. De uitspraken die Kalverboer deed, riepen bij de onderwijzer vraagtekens op en dus deed hij navraag. In een reactie kreeg de leraar te horen dat de Kinderombudsman haar standpunt innam na vier kringgesprekken met telkens tien scholieren. Dit melden AT5, Algemeen Dagblad en Telegraaf.
Kinderombudsman Kalverboer is sinds enkele weken op kinderrechtentour door heel Nederland. Ze wil met kinderen en jongeren zelf spreken over waar zij tegen aanlopen en wat nog beter geregeld kan worden. Uit deze gesprekken concludeerde zij dat gekleurde kinderen veel negatieve effecten ervaren van de figuur van Zwarte Piet tijdens het Sinterklaasfeest; ze worden gepest, gediscrimineerd en uitgesloten. Daarmee is Zwarte Piet in strijd met het Kinderrechtenverdrag en is het hoog tijd dat het feest wordt aangepast, aldus Kalverboer.
Docent Walenkamp vond het oordeel van de Kinderombudsman opmerkelijk. Hij geeft al zo’n tien jaar Geschiedenis en Nederlands op een school in de Utrechtse achterstandswijk Overvecht. In al die jaren heeft hij van zijn leerlingen nauwelijks signalen gekregen dat zij last hebben van pesterijen en discriminatie als gevolg van Zwarte Piet. Dat haar standpunt niet overeen komt met de praktijk komt volgens Walenkamp omdat Kalverboer zich baseert op gammel onderzoek. Haar standpunt is doorspekt met “vaagheden” als “verschillende gekleurde kinderen”, “een aantal gesprekken” en “veel kinderen”, aldus de leraar.
Universitair hoofddocent Statistiek Casper Albers van de Rijksuniversiteit Groningen is het met Walenkamp eens dat de gebruikte onderzoeksmethode niet geschikt is om een algemeen oordeel te vellen. Kringgesprekken zijn prima om anekdotisch bewijs mee te verzamelen, maar om iets te kunnen zeggen over wat de Nederlandse jeugd vindt, is een veel grotere steekproef nodig, zegt de professor.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids