Normal_scholieren__tablet__ipad__ipadonderwijs__tabletonderwijs__po__vo

Basisschool De Vierambacht in Rotterdam stopt met het iPadonderwijs. Na slechts één schooljaar blijkt het onderwijsconcept nauwelijks resultaten op te leveren. Dat meldt het AD.

De school was de eerste Steve Jobs-school van de stad. Dat betekende dat leerlingen elke schooldag drie workshops kregen op hun eigen niveau. De kinderen zaten dus niet in een klas met leeftijdsgenoten, maar werden ingedeeld in niveaus. Tijdens die workshops werkten de kinderen op iPads. Omdat een aantal van die workshops zich moeilijk liet combineren met buitenschoolse zwem-, muziek- en gymactiviteiten, kregen niet alle leerlingen wat ze nodig hadden.

Volgens een woordvoerder van het schoolbestuur is het afgelopen schooljaar samen te vatten als rommelig. Ook blijkt dat de software in de praktijk niet altijd overeenkwam met de verwachtingen vooraf. Daarnaast bleven de resultaten van toetsen achter sinds de verandering naar het vernieuwende onderwijsconcept. Op De Vierambacht vinden ze het jammer dat er gestopt moet worden met de iPad-school, maar de ontwikkeling van de kinderen staat voorop. Vernieuwing moet daaraan wel positief kunnen bijdragen en dat is op de Rotterdamse basisschool onvoldoende gelukt.

Na de zomervakantie worden de klassen weer ingedeeld volgens de reguliere vorm: kinderen zitten dan weer bij hun leeftijdsgenootjes in één klas. Ook komt er per klas weer een eigen leerkracht die zorg draagt voor het lesprogramma van de leerlingen. Het gebruik van iPads is de school van plan door te zetten. Datzelfde geldt voor de gepersonaliseerde aanpak. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids