Kinderen die getraind worden in het herkennen van phishing, kunnen daarna emails en websites beter als fout aanduiden. Tcoh blijft er een taak voor de leerkracht, want de kennis hierover zakt wel snel weer weg. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente, meldt de universiteit.
NOG
Rol leerkracht belangrijk in blijvende aandacht voor phishing
-Het onderzoek richtte zich op kinderen tussen de 8 en de 13 jaar. Zij werden voor de training getest op hun kennis rondom ‘phishing’: emails en websites die er echt uitzien, maar de gebruiker vragen om privégegevens. Uit de test bleek dat de kinderen ongeveer zes van de tien emails en websites goed beoordeelden als zijnde een phishing-tekst.
Vervolgens werden ze onderworpen aan een training over phishing. De leerlingen leerden het email- of webadres kritisch te bekijken en te kijken naar de taal, zoals het gebruik van overdreven urgentie of grammaticale onbeholpenheid. De training liet het aantal gedetecteerde phishing-mails stijgen met 14 procent.
Na een herhaalde test na vier weken was deze kennis echter weer grotendeels weggezakt. Hieruit blijkt dat het onderwerp onderhoud behoeft. Hierin ligt een taak voor de docent, bijvoorbeeld door middel van een lesonderdeel waarin ook cyberpesten is opgenomen en aandacht voor privacy: wat zet je wel en wat niet online.
Door: Redactie Nationale Zorggids