Normal_klas__klaslokaal__kinderen__po__basisonderwijs

Op 23 basisscholen in Limburg wordt door de Maastricht University onderzoek gedaan naar de invloed van frisse lucht op de prestaties van leerlingen. Gekeken wordt hoe de citoscores op deze scholen veranderen als er schone lucht is in de klas. Voor het onderzoek worden sensoren gebruikt die het binnenklimaat van de lokalen meten. Dat meldt het AD.

Vermoedens dat frisse lucht leidt tot betere prestaties van kinderen zijn er al heel lang. Of die ook kloppen, wordt dus nu onderzocht door de Maastricht University, in samenwerking met schoolbestuur Movare. In 90 klaslokalen zijn de sensoren inmiddels al in gebruik genomen. Na de kerstvakantie worden nog eens 200 klassen voorzien van sensoren. Gemeten wordt hoeveel CO2 er in het lokaal is, wat het effect is van het openzetten van ramen en wat een modern ventilatiesysteem doet.

De uitkomsten daarvan worden vergeleken met de citoscores van in totaal circa 8.000 leerlingen. De resultaten van de leerlingen worden gedurende vier jaar gevolgd om een goed beeld te krijgen van prestaties. Er wordt daarbij rekening gehouden met ziekte van kinderen en hoeveel leerlingen er in het lokaal zitten. Ook wordt er onder meer gekeken naar het verschil tussen het binnenklimaat in de zomer en in de winter.

Woordvoerder Ad Veen van de PO Raad zegt dat de sectororganisatie de onderzoeksresultaten op de voet volgt. Volgens hem is uit Zweeds onderzoek al gebleken dat kinderen het op school 20 procent beter doen als het binnenklimaat goed is. Omdat veel schoolgebouwen in ons land verouderd zijn, hoopt Veen dat het onderzoek positief bijdraagt aan de discussie over modernisering van die gebouwen. Verwacht wordt dat de onderzoekers van de Maastricht University voor de zomervakantie met de eerste resultaten naar buiten komen. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids