Logo_download

Albert Heijn en NEMO Science Museum moedigen met de spaaractie ‘Tech is te gek’ kinderen aan om aan de slag te gaan met dé skills van de toekomst. Kinderen leren op een leuke manier van alles over technologie, wetenschap en programmeren. De actie werd in NEMO afgetrapt met een dialoog tussen medewerkers, studenten, bedrijven, wetenschap en beleidsmakers over het klaarstomen van Nederland voor een toekomst vol technologische innovaties. Dit meldt Albert Heijn.

Kinderen kunnen de komende vier weken sparen voor 160 tech-plaatjes: tech-plaatjes met interessante weetjes over technologie en wetenschap, doe-plaatjes met experimenten die kinderen zelf thuis kunnen uitvoeren en Techie augmented reality (AR) plaatjes waarmee kinderen leren programmeren.
 
De spaaractie is samen met NEMO Science Museum ontwikkeld. Op een laagdrempelige manier maakt Nederland kennis met wetenschap en technologie. Via het verzamelboek ontdekt iedereen uiteenlopende bestaande en nieuwe toepassingen van technologie én de wetenschappelijke principes en ontdekkingen die daaraan ten grondslag liggen. Van het programmeren van een robot of een jas waarmee je kunt bellen, tot drones die spullen bij je thuisbezorgen of een zelfreparerend schermpje van je telefoon. 
 
“Het is belangrijk voor onze samenleving om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij nieuwe innovaties. Niet alleen om er kennis of een mening over te ontwikkelen maar ook om er zelf mee aan te slag te gaan. Je kunt daarmee niet vroeg genoeg beginnen. NEMO vindt deze spaaractie nog eens extra bijzonder omdat hiermee wetenschap en technologie, via zoiets dagelijks als de boodschappen, zoveel kinderen én hun ouders bereikt” aldus Michiel Buchel, directeur-bestuurder NEMO Science Museum. 
 
Voor het basisonderwijs is door NEMO en stichting FutureNL, die ook techniek onder kinderen stimuleert, verdiepend lesmateriaal ontwikkeld bij de plaatjes waardoor ook scholen met de inhoud aan de slag kunnen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids