Normal_school_les_klas_boeken

Een internationaal team van wetenschappers, onder meer van de VU in Amsterdam, heeft ruim 1250 genetische varianten ontdekt die bijdragen aan succes op school, met name op het gebied van wiskunde. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1,1 miljoen mensen van wie erfelijke gegevens bekend zijn en van wie bekend is hoeveel jaar schoolopleiding ze hadden. Dit meldt NRC.

Er was al eerder een verband gelegd tussen bepaalde mutaties in de genen en het vermogen om te leren, maar in dit nieuwe onderzoek is het bij meer dan een miljoen mensen getest. Al die genen verklaren maximaal zo’n 11 tot 13 procent van het schoolsucces en 7 tot 10 procent van de score op intelligentietesten.
 
In landen met goed, en goed toegankelijk onderwijs is de invloed van de genen groter. Maar de scholingsduur van een kind is bijvoorbeeld ook afhankelijk van de genen die de ouders níet aan dat kind doorgeven. Want die bepalen kennelijk wel mede de omgeving waarin het kind opgroeit.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids