Normal_taal__kind__taal_leren__boek

Een goede taalontwikkeling levert schoolsucces en plezier in leren op, zegt logopedist en taalexpert Ineke de Vries. Dit zorgt er weer voor dat de kans groot is dat kinderen later hun opleiding afmaken. Volgens de taalexpert voorkomt goede taalontwikkeling schooluitval en laaggeletterdheid. Dat meldt De Telegraaf.

De leeftijd van 0-6 jaar is volgens De Vries de meest gevoelige periode om taal te leren. Daarom is juist in de eerste levensjaren taalontwikkeling belangrijk. Zo'n 15 procent van alle peuters en kleuters heeft een taalachterstand. De Vries benadrukt dat hoe eerder zo'n achterstand wordt gesignaleerd, hoe beter.

Doordat op veel plekken preventieve logopedie en -screening door de logopedist is wegbezuinigd ligt de signaleringstaak nu meer bij ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten. “Maar alleen signaleren, is niet voldoende. Daarna is het zaak dat wordt bekeken wat er moet gebeuren. Gaat het om een stoornis, of om een achterstand? Een pedagogisch medewerker of leerkracht kan geen diagnose stellen. En hoe ga je het kind begeleiden? Een pedagogisch medewerker of leerkracht heeft niet de mogelijkheden en de middelen om een-op-een begeleiding te bieden”, zegt De Vries. Bij een taalachterstand biedt een taalexpert uitkomst. “die kan in de opvang of op de school samen met de leidsters, het kind en de ouder aan de slag.”

De Vries benadrukt hoe noodzakelijk het is om ouders bij het proces te betrekken, zodat ze leren wat ze samen met hun kind kunnen doen om het taalbegrip of de spraak te herkennen. Volgens de taalexpert is de grootste oorzaak van een taalachterstand dat kinderen niet voldoende worden blootgesteld aan taal. “Een kind zit slechts 20 procent van zijn leven op school, dus de ouders en omgeving spelen voor die overige 80 procent een belangrijke rol. Desondanks zijn ouders zich vaak niet bewust van de meerwaarde die zij hebben voor de taalontwikkeling”, aldus De Vries. 

© Nationale Onderwijsgids