Normal_normal_klas__leerling__knutselen__tekenen__kinderen__po__ko__so

Meisjes tussen 8 en 12 jaar leren makkelijker nieuwe dingen aan dan jongens van dezelfde leeftijd. Jongens hebben meer begeleiding en uitleg nodig blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ook de opleiding van de ouders is van invloed. De onderzoekers pleiten voor betere begeleiding om het leervermogen van jongens en kinderen van lageropgeleide ouders te verbeteren. Dit meldt AD.

Hoogleraar Neuropsychologie Jelle Jolles en promovenda Marleen van Tetering onderzochten de ontwikkeling van het leervermogen bij 152 leerlingen van vier basisscholen in Noord-Holland. In deze zogeheten School-Wise studie kwamen ze tot drie factoren die de ontwikkeling van het leervermogen beïnvloeden: meisjes en kinderen van hogeropgeleide ouders kunnen zich vaak beter concentreren en zijn vaak ook gemotiveerder om te leren. Ook hebben kinderen van hogeropgeleide ouders hun omgeving mee; ze hebben meer mogelijkheden om ervaring op te doen met nieuwe spellen of het lezen van nieuwe boeken.
 
Volgens de onderzoekers is het belangrijk voor jongens en kinderen van lageropgeleide ouders om vaker onbekende taken aangeboden te krijgen zodat zij daarin ervaring opdoen. Als kinderen eenmaal doorhebben hoe een taak werkt, presenteren zij even goed. Hieruit blijkt dat de leercapaciteit tussen jongens en meisjes en kinderen van lager- en hogeropgeleide ouders niet verschilt.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids