Jonge kinderen zijn er niet bij gebaat dat hun leerprestaties en ontwikkeling met standaardtests gemeten worden. Door het voortdurend toetsen, meten en vergelijken ontstaat een afrekencultuur die schadelijk is voor de ontwikkeling van peuters en kleuters. Dat zegt docent Dick van Wateren op wij-leren.nl, meldt Vakblad Vroeg.
Het stimuleren van de taalontwikkeling is goed, zegt Van Wateren, maar doe dit met behulp van spelletjes en andere activiteiten zoals voorlezen en liedjes zingen. Schoolse activiteiten en toetsen werken juist averechts op de ontwikkeling, denkt Van Wateren. Jonge kinderen leren het beste door te spelen.
Het gebruik van standaardtests om ontwikkeling te meten is volgens de docent ook een slecht idee omdat tests niet de grote variatie en sprongmatige ontwikkeling van jonge kinderen oppikken. Peuter- en kleuterleerkrachten die het kind persoonlijk kennen zijn de aangewezen personen om eventuele leerachterstanden op te merken, aldus Van Wateren.
Er is geen bewijs dat toetsen op een betrouwbare manier de leesontwikkeling van jonge kinderen kunnen meten. Zolang dit bewijs uitblijft, pleit Van Wateren er dan ook voor om het toetsen van peuters en kleuters af te schaffen. Meer informatie op www.wij-leren.nl.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids