Kernthema’s en het belang van samenhang
De kernthema’s om het onderwijs in begrijpend lezen te verbeteren zijn:
- werk vanuit urgentiebesef
- werk met een taal-leesbeleid
- werk met effectieve vakdidactiek
- werk aan leesmotivatie
- geef formatieve feedback
Om binnen scholen verandering in gang te zetten, is een samenhangende aanpak van alle vijf de kernthema’s noodzakelijk. Daarnaast wordt aanbevolen dat alle betrokkenen rond de school – zoals lerarenopleidingen, pedagogisch begeleiders, ouderverenigingen en leesbevorderingsorganisaties - een op elkaar afgestemde bijdrage leveren. Alleen als scholen er samen met deze betrokkenen aan werken, kan er verbetering optreden. In de komende periode zal het Algemeen Secretariaat van de Taalunie met een aantal voorbeeldscholen en de verschillende betrokkenen in gesprek gaan om de acties verder vorm te geven.
Verbinden van initiatieven
Naast dit plan van de Taalunie en de Taalraad zijn er recentelijk ook andere adviezen gedaan over leesonderwijs. Zo heeft onder andere de Vlor (Vlaamse Onderwijsraad) een praktijkgerichte review uitgebracht over de didactiek voor begrijpend lezen, en de Nederlandse Onderwijsraad en Raad voor Cultuur hebben een gezamenlijke oproep gedaan tot een leesoffensief (
LEES!). De Taalunie onderschrijft deze adviezen en wil ze verbinden om te laten zien dat er zowel in Nederland als in Vlaanderen door diverse partijen vanuit één visie wordt gewerkt aan het verhogen van het niveau van begrijpend lezen en het bevorderen van leesmotivatie.
Door: Nationale Onderwijsgids