In september lanceerde het Wereld Natuur Fonds een nieuw aanbod voor het basisonderwijs: Toekomstkunde. Met Toekomstkunde leren kinderen in groep 5 t/m 8 aan de hand van actualiteit over natuur, klimaat, duurzaamheid en wilde dieren, waarbij ze zelf ontdekken wat ze kunnen doen voor een betere wereld. Binnen vier maanden worden de Toekomstkunde-lessen al gebruikt op de helft van alle Nederlandse basisscholen. Dit meldt het Wereld Natuur Fonds.
NOG
Leerlingen leren over natuur, klimaat & duurzaamheid met Toekomstkunde
-Vlak voor de kerstvakantie zijn er vijfduizend leerkrachten ingeschreven voor Toekomstkunde. De helft van alle basisscholen in Nederland heeft minimaal één leerkracht die de lessen gebruikt en op bijna tweehonderd scholen is er al een volledige dekking in de midden-en bovenbouw.
Liedewey de Haas is educatieadviseur en werkt aan Toekomstkunde. Ze vertelt: "Duizenden kinderen zijn met de lessen aan de slag gegaan en hebben daarbij geleerd over verschillende onderwerpen die ook terugkomen in de kern van het werk van WWF, zoals duurzaamheid en natuurbescherming."
Met de lessen leren kinderen over grote wereldproblemen zoals klimaatverandering en ontbossing, maar de lessen gaan soms ook over actuele onderwerpen dicht bij huis, zoals stikstof en zwerfafval in Nederland. In november was plastic soep het onderwerp van een les. Hierbij leerden kinderen over de oorzaken, maar vooral over de oplossingen die er zijn. Vervolgens maakten ze posters om aandacht te vragen voor het probleem
In 2020 verschijnen er wekelijks weer nieuwe lessen Toekomstkunde. “Hopelijk gaan er nog veel meer leerkrachten meedoen en dragen zij, net als de 5.000 leerkrachten die nu al ingeschreven zijn, ook bij aan een betere wereld. Want dat begint al in het klaslokaal,” sluit Beckmans af.
Leerkrachten kunnen zich hier gratis inschrijven voor Toekomstkunde. Op maandag 13 januari verschijnt de nieuwste les.
Door: Nationale Onderwijsgids