Het afgelopen decennium zijn veel basisscholen die voorheen werkten met traditionele schooltijden overgestapt op andere schooltijden. Dit schooljaar werkt nog maar iets meer dan een derde van de basisscholen met het traditionele schooltijdenmodel. Het continurooster en het vijf-gelijke-dagenmodel zijn beide even populair onder de basisscholen: deze modellen worden elk door een kwart van de basisscholen gebruikt. Dat blijkt uit een representatief onderzoek dat in december 2019 is verricht onder 400 directeuren van basisscholen. Dit meldt DUO Onderwijsonderzoek & Advies, die het onderzoek uitvoerde.
Ruim een derde van de scholen werkt met traditionele schooltijden, bijna twee derde niet
- een kwart van de basisscholen (26 procent) werkt met een continurooster: een korte middagpauze op school, woensdagmiddag vrij (en vaak de onderbouw ook op vrijdagmiddag vrij) en de eindtijd vaak om 14:45 uur;
- eveneens een kwart van de basisscholen (24 procent) werkt met het vijf-gelijke-dagenmodel: vijf dagen identieke schooltijden, geen vrije middagen, korte middagpauze op school en de eindtijd vaak om 14:00 of 14:30 uur.