Met de Cito-toets stoppen we kinderen in een hokje waar ze moeilijk weer uit kunnen komen, en dat terwijl er op jonge leeftijd niet te voorspellen is of je een vmbo-, havo- of vwo-kind bent, aldus toetsexpert Karen Heij. Zij deed onderzoek naar de Nederlandse manier van toetsen in het basisonderwijs en kwam tot de conclusie dat de Cito-toets de kansenongelijkheid in het onderwijs vergroot en bovendien haar doel voorbij schiet. Dit meldt NPO Radio 1.
“We zijn steeds meer waarde gaan hechten aan de uitslagen van de eindtoets”, vertelt Heij in het radioprogramma De Nieuws BV. “Het was voorheen een advies waar je als ouders en school naar kon kijken, maar nu zijn het harde categorieën geworden, waarin je wel of niet toelaatbaar bent voor een bepaald niveau.” Dit is bepaald niet wenselijk, aldus Heij, want het is op zo’n jonge leeftijd niet goed te voorspellen op welk niveau een kind het beste zal gedijen.
Daar komt nog bij dat het de afgelopen jaren steeds moeilijker is geworden om op de middelbare school over te stappen naar een hoger niveau. “Zit je eenmaal in het bakje, is het ontzettend moeilijk om eruit te komen”, zegt Heij. “Er is geen tijd om adem te halen en je te ontwikkelen. We moeten gelijk in een hokje en voort marcheren.”
Door: Nationale Onderwijsgids