Volgens directeur van branchevereniging NLdigital Lotte de Bruijn wordt onterecht aangenomen dat een nieuwe generatie digitaal vaardig is. De digitale vaardigheid van kinderen is namelijk zwaar ondermaats. “Geef digitale vaardigheid vanaf het primaire onderwijs”, zegt De Bruijn bij Spraakmakers. Dit meldt NPO Radio 1.
Uit de Monitor Digitale Geletterdheid blijkt dat leerkrachten hun basisschoolleerlingen gemiddeld een zes geven. In het voortgezet onderwijs is dat een 5,5. Scholen die veel achterstandsleerlingen hebben scoren nog veel lager.
Tijdens de pandemie
De kloof werd volgens De Bruijn heel duidelijk zichtbaar tijdens het begin van de pandemie. Een deel van de kinderen is namelijk wel digitaal vaardig. Thuis hebben ze genoeg middelen om te oefenen en ook de ouders zijn digitaal vaardig. Achterstandsleerlingen hebben deze middelen thuis niet en ook ouders zijn minder digitaal vaardig. “Hoeveel kinderen zijn er naar huis gestuurd, maar hadden thuis de middelen niet? Veel ouders lukte het ook niet om online te komen.”
Onderwijsprogramma
Volgens De Bruijn is Nederland één van de weinige Europese landen die ervoor kiest om digitale geletterdheid niet op te nemen in het onderwijsprogramma. Dat vindt ze een gemiste kans.
Door: Nationale Onderwijsgids