Groep zeven van basisschool Paulus in Enschede deed de afgelopen weken mee aan een bijzonder project. De leerlingen moesten zorgen voor verschillende soorten (fysieke) planten. Ze moesten deze planten laten overleven in een zelfgemaakte (digitale) wereld. Via een app-gesprek gaven de planten zelf aan wat ze nodig hadden. Dat meldt Twente FM.
Elk groepje in de klas kreeg een eigen plant met een QR-code. De plant geeft, nadat je de QR-code hebt gescand, via een appje aan wat hij nodig heeft om te overleven. De leerlingen zorgen voor de ideale wereld voor hun plant. Dat doen ze eerst op papier en vervolgens in een virtueel 3D-programma op de computer. De kinderen kunnen dan vervolgens met VR-brillen hun zelfgemaakte wereld zien, met daarin ook hun plant.
Respect voor de omgeving
De bedoeling van het project is om leerlingen te leren met respect om te gaan met hun omgeving. Volgens de lerares is dat gelukt, want de leerlingen behandelden de planten echt als mensen.
Basisschool Paulus bedacht dit project niet zelf. Het idee is afkomstig van de Enschedese galerie Tetem. Het is wel de eerste keer dat het plantenproject van Tetem wordt ingezet.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk