De kindergemeenteraad van Hilversum heeft dit jaar als plan: Gastlessen in de Klas, voor alle groepen 7/8 van de Hilversumse basisscholen. Archeoloog, stukadoor, boswachter of journalist, het aanbod is ruim. Met hulp van hun school, familie en de gemeente Hilversum regelde de kindergemeenteraad in korte tijd 26 gastdocenten, samen goed voor ruim 52 gastlessen voor op de Hilversumse basisscholen. Dat meldt de gemeente Hilversum.
“Wij vinden dit het leukste voor Hilversum en de basisscholen. Dan kan je erachter komen wat je leuk vindt en misschien later wilt worden. Dan doe je ook dingen en leer je niet alleen uit een boek!” (Bedenkers van het plan, Elsa en Douwe, Avonturijn).
Gastlessen
De kindergemeenteraad nodigde alle Hilversumse basisscholen uit om tot de zomervakantie 1 of 2 gastlessen te boeken. Ten minste 12 scholen maakten gebruik van het aanbod. Samen boekten zij 20 gastlessen. Een planoloog, een meubelmaker van dingen die anders weggegooid worden, een psychotherapeut kind en jeugd, een boswachter, een advocaat familie- en jeugdrecht, een architect en een journalist van het jeugdjournaal werden o.a. gevraagd een gastles te verzorgen.
“Dit is een prachtig initiatief van de kinderen! Het past perfect binnen thema burgerschap, waar wij invulling aan moeten geven!” Aldus Judith de Waal, directrice van de HSV. Michel Beuving, planoloog bij de gemeente Hilversum gaf gastlessen op de Elckerlyc en de Augustinusschool: “Ik vond het super leuk om te doen. Het zou goed zijn om dit er in te houden, zodat scholen weten wat er allemaal speelt en kinderen dat ze weten welke beroepen er zijn enzo.” Over de gastles zelf vertelt hij: “Het was een erg leuke ‘les’. Ik liet zien wat de gemeente doet en wat de rol van een planoloog daar is. De klas keek naar de directe omgeving van de school. Wat is goed, wat kan beter en waar moet je dan rekening mee houden. Dat leverde leuke inzichten en ideeën op!”
Raadsleden
Ook aan aantal raadsleden gaf zich als gastdocent op. Lex van Waarden verzorgde op de Kindercampus een gastles over zijn werk als architect. “Ik liet de klas zien wat een architect zo’n beetje doet. Gebouwen bedenken waar mensen wonen, werken, leren. Zoals het Raadhuis en Beeld & Geluid. Twee weken na mijn gastles praatte de gemeenteraad over een heel groot nieuw ‘multi-use’-sportgebouw op het Arenapark. Met een zwembad, gymzalen, een café en een parkeergarage. Daar gingen we in groepjes mee aan de slag. Het lukte de leerlingen jammer genoeg niet om hun ontwerpen af te maken. Anders had ik deze meegenomen naar de vergadering”. Ellis Zeeuw van der Laan vertelde de Violenschool en de Kindercampus over haar werk als advocaat familie- en jeugdrecht. “Dit zou op iedere school de standaard moeten zijn. Kinderen en jongeren hebben vaak geen idee wat een beroep precies inhoudt. Neem ze mee, laat het zien en vertel erover. Geef ze de mogelijkheid om zich een beeld te vormen. Dan zijn ze later beter in staat om een keuze te maken.”
DemocraCity
Drie scholen kwamen op bezoek in het Hilversumse raadhuis voor het spelen van het spel DemocraCity. Hierbij wordt de lokale democratie nagebootst. De groep wordt opgedeeld in een aantal politieke partijen die al vragen stellend en debatterend tot net bouwen van een mooie stad komen. De gemeente Hilversum gaat dit spel komend jaar weer op reguliere basis aan de groepen 7 en 8 van de basisscholen aanbieden.
De kindergemeenteraad
De kindergemeenteraad had het liefst gezien dat alle basisscholen een gastles boekten en dat alle gastdocenten gevraagd werden om gastdocent te zijn. Ze snappen ook dat het voor scholen soms kort dag was en dat de basisscholen vaak een volle agenda hebben richting het einde van het schooljaar. De kindergemeenteraad hoopt van harte dat scholen dit initiatief voortzetten en tijd blijven inruimen voor dit belangrijke thema: de praktijk naar de klas brengen! De kindergemeenteraad bedankt iedereen die zich als gastdocent opgaf enorm: “Zonder jullie was het niet gelukt!!”
Door: Nationale Onderwijsgids