Basisscholen bleven jarenlang leesmethodes van uitgeverijen gebruiken, terwijl bekend was dat dit de leesvaardigheid niet vooruithelpt. Dat komt naar voren uit onderzoek van Investico, De Groene Amsterdammer en Trouw. Dat meldt VOS/Abb.
De resultaten houden verband met het recente PISA-rapport. Daarin staat dat 15-jarige leerlingen in het voortgezet onderwijs steeds slechter presteren. Zeker op het gebied van lezen. De oorzaak ligt volgens de onderzoekers in het besluit om in de taalvakken onderscheid te maken tussen spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. Dat besluit is genomen in 2006.
Begrijpend lezen
Begrijpend lezen bestaat eigenlijk uit het aanleren van leesstrategieën. Het is niet aangetoond dat kinderen daardoor ook daadwerkelijk beter gaan lezen. Sommige onderzoeken laten zelfs een negatief effect zien. Scholen en uitgeverijen blijven volgens Investico, De Groene Amsterdammer en Trouw toch op die manier werken.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk