De Tweede Kamer pleit voor opnieuw invoeren van het schoolzwemmen. Een fantastisch voorstel, want dit zorgt voor het vergroten van de zwemvaardigheid van jonge kinderen. Er is namelijk een zorgelijke stijging van het aantal kinderen tussen 6 en 16 jaar dat geen zwemdiploma heeft. De stijging is het grootst onder de kinderen met een migratieachtergrond. En juist deze kinderen zijn al vaker slachtoffer van een verdrinkingsongeval. Dat meldt Mieke Cotterink van VeiligheidNL.
Dit komt doordat kinderen en ouders met een migratieachtergrond zich vaak onvoldoende bewust zijn van de risico’s van water. Dit geldt vooral voor de groep die nog maar kort in Nederland woont. Ouders zijn zelf minder opgegroeid met water en het leren zwemmen.
Op elkaar letten
Hierdoor onderschatten zij vaak de gevaren van water en overschatten hun eigen zwemvaardigheid. Daarnaast zijn zij opgegroeid met het idee dat 'je voor elkaar zorgt en op elkaar let'. Jonge nieuwkomers geven aan dat 'als zij met anderen zijn, het veilig is om te zwemmen'. Zij hebben het gevoel dat ‘er altijd op je wordt gelet’. In Nederland kan je echter er niet vanuit gaan dat anderen op je letten. Daarnaast realiseren Nederlanders zich meestal niet dat jonge nieuwkomers vaak onvoldoende zwemvaardig zijn en nodigen hen bijvoorbeeld uit voor een zwemfeestje of om samen te gaan zwemmen in een rivier, recreatieplas of zwembad.
Voorlichting over het belang van zwemles
Bij deze risicogroep is het daarom heel belangrijk om voorlichting te geven over het belang van zwemles en nog belangrijker, om te zorgen dat zwemles toegankelijk is voor deze doelgroep. Schoolzwemmen is hiervoor een uitstekende oplossing.
Door: Nationale Onderwijsgids