Van 18 tot en met 22 maart is het de Week van de Openbare Scholen. In die week laten de openbare scholen zien waarvoor ze staan: gelijkwaardigheid, ontmoeting en vrijheid. Ook in het Westland en Midden-Delfland besteden de scholen van West Openbaar Onderwijs hier aandacht aan. En zij doen dit niet alleen deze week, aldus RODI Westland.
“De Week van de Openbare Scholen is een jaarlijks terugkerend fenomeen”, vertelt Turan Yazir, bestuursvoorzitter van West Openbaar Onderwijs. “Ook onze scholen staan deze week stil bij de kernwaarden van het openbaar onderwijs, die aansluiten bij de eigen kernwaarden van West: Vertrouwen, Inspireren en Samenwerken.” Dat zijn geen loze kreten, benadrukt Yazir. “Integendeel, het zijn de kaders van waaruit wij werken, van het bestuur tot in de klas.”
In de praktijk
Dit is bijvoorbeeld te zien in de samenwerking van West Openbaar Onderwijs met andere organisaties uit Westland. Bijvoorbeeld tussen de katholieke en protestants-christelijke scholen. De organisaties hebben goed contact met elkaar en werken intensief met elkaar samen op allerlei gebieden zoals taalontwikkeling. Yazir noemt dit een mooi voorbeeld van vertrouwen, inspireren en samenwerken in de praktijk.
Iedereen is welkom
Het doel van openbaar onderwijs gaat volgens Yazir verder dan het aanleren van basisvaardigheden als lezen en schrijven. Volgens de bestuursvoorzitter is het openbaar onderwijs een soort springplank voor de voorbereiding op de Nederlandse samenleving. Iedereen is er welkom en iedereen is gelijkwaardig. Kinderen leren er hun eigen vrijheid kennen, maar ook om de vrijheid van anderen te respecteren. Ook als het gaat om levensbeschouwingen: “We besteden daar binnen het openbaar onderwijs wel degelijk aandacht aan”, legt Petra van der Zande, directeur van De Hoogvlieger in Naaldwijk, uit. “Vanuit de gedachte van gelijkwaardigheid komen bij ons juist allerlei levensbeschouwingen, religies en stromingen aan bod.”
Speciale (zelfverzonnen) feestdagen
Er staat in het openbaar onderwijs elk jaar een ander feest centraal. Op de Vlieten in De Lier stond dit jaar bijvoorbeeld het Joodse Loofhuttenfeest centraal in combinatie met de Kinderboekenweek. Het kan ook een heel ander feest zijn zoals carnaval of het Suikerfeest, maar in sommige gevallen worden er ook zelf verzonnen feestdagen geïntroduceerd. De Blauwe Feestdag bijvoorbeeld, tijdens die feestdag komen alle leerlingen in het blauw naar school. ‘’Door zo’n zelfverzonnen feestdag kun je met de kinderen in gesprek over feesten: hoe ontstaan ze? Wat betekenen ze? Zo leer je op een andere en creatieve manier kijken naar jezelf en wat je doet, en naar de samenleving.”
Er zijn in het Westland geen speciale activiteiten gepland, omdat de scholen van West Openbaar Onderwijs al hun eigen actieweek hebben. Dit betekent echter niet dat er niet stil wordt gestaan bij deze week. Belangrijke factoren als gelijkwaardigheid en vrijheid zijn volgens Yazir geen actiedoelen. Volgens hem zitten ze bij de scholen in het dna.
Door: Nationale Onderwijsgids / Parris Fokkema