Misleiding ligt op de loer bij lespakketten boerderijeducatie: 'Vertellen het halve verhaal'

Er gaat veel geld naar lespakketten voor boerderijeducatie, maar volgens critici als Varkens in Nood (ViN) is er te veel sprake van kindermarketing en misleidende uitspraken. Kinderen krijgen bijvoorbeeld een te rooskleurig beeld van een varkenshouderij. Branchevereniging POV, ontwikkelaar van lesmateriaal The Pig Story stelt het echte verhaal te willen vertellen en beloofde beterschap, maar nog altijd zouden er misleidende teksten in onderwijsmateriaal voor jonge kinderen zitten. Dit meldt Trouw.

Via Boerderijeducatie Nederland kwamen meer dan 65.000 leerlingen in 2023 op een boerderij voor educatie. Het aantal deelnemende boeren is dankzij een overheidssubsidie en bijdragen van brancheverenigingen gegroeid van 240 in 2018 naar bijna 375 vorig jaar. Het Stimuleringsprogramma Jong Leren Eten (JLE) is er voor scholen die een bijdrage nodig hebben om onder meer boerderijeducatie en moestuinieren mogelijk te maken. Jaarlijks maken zij aanspraak op een bijdrage van maximaal 2.000 euro.

Gesponsord lesmateriaal

Op de boerderij van Luc Landschauer lopen kinderen langs kippen en varkens. De boer legt uit dat vlees ergens vandaan komt, maar dat ook lippenbalsem en varkensstickers varkensvet bevatten. Ook is er lesmateriaal. The Pig Story bestaat uit informatiefolders, opdrachten en spelletjes. Boeren kunnen dit door de POV gesponsorde lesmateriaal gebruiken. Melkveehouders gebruiken vaak het lespakket van ketenorganisatie ZuivelNL. 

Misleiding

Volgens Varkens in Nood is er echter sprake van kindermarketing en misleiding in The Pig Story. Zo zou erin staan dat zeugen los kunnen lopen en veel bewegingsruimte hebben en dat mest een waardevol product is. Na een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) beloofde de POV beterschap, maar inmiddels is er een tweede klacht binnengekomen bij de RCC. De POV heeft schone lucht dan wel veranderd in zuivere lucht, maar dat maakt de tekst volgens ViN nog altijd even misleidend.

Kritisch denken

Ook gedragswetenschapper Reint Jan Renes van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) is niet te spreken over The Pig Story. Hij noemt het verhaal het halve verhaal, waarin vooral voor kritiek op de varkenshouderij ontbreekt. “Je wil dat onze kinderen kritisch leren denken. Dat gebeurt hier niet.” Hij vindt dat het ware verhaal, ook vertelt over dierenwelzijn, stikstofproblematiek en biodiversiteit. Zo wordt volgens hem nergens vermeld dat te veel rood vlees niet gezond is en dat Nederland kampt met een overschot aan mest.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky